"Български пощи" ЕАД търпят огромни загуби за да поддържат монопол Печат

14.05.2008, club.bg

Размерът на загубите, които "Български пощи" търпи всяка година са между 7,6 и 9,9
млн. лв. За всеки 1 лев, взет за абонамент на печатни издания, "Български пощи" губят два,
за да поддържат монопол на пазара на разпространение на печатни издания.
Това съобщиха от Националната Асоциация на разпространителите на печатни
издания - НАРПИ - по повод решението от 8 май на Комисията за защита на
конкуренцията да глоби търговското дружество с 50 000 лв.
Бяхме потресени от размера на загубите, които "Български пощи" търпи всяка година
- те са между 7,6 и 9,9 млн. лв., заяви председателят на НАРПИ Румен Маджаров.
"Български пощи" ЕАД използва непазарен модел на ценообразуване като налага
цени на разпространение на печатни произведения чрез абонамент, далеч по-нисък
от пазарната себестойност на услугата.
Услугата се предлага като процент от коричната цена на изданието без да се взема
предвид неговата периодичност, тегло и размер, обясни Илияна Савова, адвокат на
"Артефакт" ООД, член на НАРПИ, по чиято жалба е образувано делото срещу
монополиста заради нарушаване на чл.18 и чл. 30 от Закона за защита на
конкуренцията.
Близо 10 години "Български пощи" води такава политика, в която няма никаква
търговска логика, никой търговец не си позволява толкова дълго да работи на загуба,
заяви още Савова. По време на делото дружеството не е могло да представи анализ
на разходите си.
Отчетът на приходите обаче е показал, че "Български пощи" ЕАД успява да покрие
загубите от абонаментната дейност, която заема 2% от приходите му, с печалба от
дейности, субсидирани от държавата. Това е забранено от закона, а загубите са за
сметка на данъкоплатеца, беше категорична Савова.
Бившият директор на "Пощите" и настоящ председател на Асоциацията на
българските куриерски услуги Людмил Йосифов сподели, че тази политика на
дружеството е въведена след 1998 г., когато той е напуснал директорското място.
Участниците в пресконференцията обясниха още, че многократно са правили опити
да се срещат с ръководствата на дружеството - три през последните няколко години,
но такава среща им е била отказвана.
"Български пощи" има 45% пазарен дял на оборота от абонамент за вестници и
списания и 90% пазарен дял от броя на абонатите за вестници и списания. Този
монопол на пазара на разпространение, в който има 120 фирми, се поддържа само
благодарение на ниските цени, смятат от НАРПИ. Ако дружеството се откаже да
предлага тази услуги, приходите му ще нараснат двойно, заяви адвокат Савова.

http://news.club.bg/162437.html